פרופ’ הארי מרקוביץ’

פרופ' הארי מרקוביץ'

פרופ’ הארי מקס מרקוביץ ( Harry Max Markowitz; נולד ב- 24 באוגוסט 1927 הוא כלכלן יהודי בעל השפעה . הוא קיבל תואר דוקטור בכלכלה באוניברסיטת שיקגו, כאשר המנחים שלו היו פרופ’ יעקב מהרשק(Marschak Jacob) ופרופ’ מילטון פרידמן (בעצמו זוכה פרס נובל לכלכלה ב 1976, וממקדמי הרעיון של שוק חופשי במינימום התערבות ממשלתית).
הוא שילב את עבודתו האקדמית בפעילות עסקית, בעיקר במכון RAND ( מכון מחקר אמריקאי שמייעץ לממשלות וגופים בינלאומיים בעיצוב תהליכי מדיניות ציבורית. הוא מספק שירותי מחקר במגוון תחומים לרבות ביטחון, בריאות, חינוך, שוק עבודה, עוני, אי שוויון ועוד)

פרופ’ מרקוביץ’ נחשב אבי תורת בחירת תיק ההשקעות האופטימלי, ועל כך זכה בפרס נובל לכלכלה בשנת 1990. פרס נובל בכלכלה הוענק באותה שנה ל-3 חוקרים במשותף(Harry M. Markowitz, Merton H. Miller , William F. Sharpe), על עבודתם החלוצית בתחום הכלכלה הפיננסית, כאשר תרומתו היא בנושא “פיתוח תורת בחירת תיק ההשקעות”. 

במסגרת הדוקטורט הוא פיתח את התאוריה המודרנית של תיקי השקעות.

על-פי תפיסתו, על המשקיע לא להסתפק בחישוב פשטני של סיכויי הרווח המירבי, בבואו לבחור את מניותיו, ועליו לקחת בחשבון את שונות ההחזר בתנאי סיכון וחוסר ודאות(https://nobel.bh.org.il/persona/%d7%9e%d7%a8%d7%a7%d7%95%d7%91%d7%99%d7%a5-%d7%94%d7%90%d7%a8%d7%99/)

הוא טען, שבהינתן מידע על התפלגויות של תשואות הנכסים, ניתן לבנות “חזית של תיקים יעילים”. אלה הם תיקי השקעה בעלי תשואה מרבית ברמת סיכון נתונה.
הוא כימת, באמצעות מודלים, את עקרון הפיזור: ניתן להפחית את הסיכון בהשקעה בניירות ערך על ידי פיזור. המושג פיזור מתייחס להשקעה במספר ניירות ערך שונים כדי שאם ערכו של ניר ערך ספציפי ירד, הוא יתקזז עם ערכו של ניר ערך אחר שעלה. דרך הפיזור, אנחנו מפחיתים את הסיכון הלא שיטתי (הנקרא גם סיכון עסקי) עד לגבול מסוים בו לא ניתן יותר להפחית את הסיכון.

 גבול זה ממחיש את הסיכון השיטתי שזהו סיכון השוק אותו לא ניתן להפחית. מרקוביץ הצליח להוכיח מתמטית את הקשר בין סיכון שיטתי ללא שיטתי.

הוא מתאר כיצד הגיע לרעיון של בנית תיק השקעות (Portfolio). הוא התעמק בתיאוריה של ערך ההשקעה של ג’ון בר וויליאמס. וויליאמס הציע שערך המניה יהיה שווה לערך הנוכחי של הדיבידנדים העתידיים שלה. מכיוון שדיבידנדים עתידיים אינם בטוחים, הוא פירש  את הצעתו של וויליאמס להעריך מניה לפי הדיבידנדים העתידיים הצפויים לה. אך אם המשקיע היה מעוניין רק בערכים הצפויים של ניירות ערך, הוא או היא היו משקיעים רק בנייר ערך יחיד. פרופ’ מרקוביץ’ ידע שזו לא הדרך בה המשקיעים נהגו. רוב המשקיעים מגוונים  ויוצרים תיק השקעות, משום שהם עוסקים בסיכון כמו גם בתשואה. לכן הציע את השונות כמדד לסיכון. העובדה ששונות התיקים הייתה תלויה בשונות הדדית ומשותפת ( covariance) הוסיפה לסבירות הגישה. מכיוון שהיו שני קריטריונים, סיכון ותשואה, היה זה טבעי להניח שהמשקיעים בחרו מתוך מכלול אפשרויות, שילובים אופטימליים של תשואה וסיכון. פיתוח התיאוריה המתמטית של פתרון בעיה אופטימיזציה, כמו גם תרומתו הפעילה לפיתוח תוכנת מחשב המסייעת בחישובים אלו(SIMSCRIPT), הביאו ליצירת תיאוריה שלמה וכוללת אודות בחירת תיק השקעות.

עבודתו של מרקוביץ השפיעה על כל המגזר הפיננסי והוא נחשב למוביל חקר ההשקעות בזמננו.

ככל שמחקריו המפורסמים היו בתחום הכלכלי הפיננסי, מחקריו הביאו תרומה גם בתחומים נוספים, עקב הפיתוחים שליוו את מחקריו.

הוא סיפק דחיפה לאופטימיזציה לא לינארית(Von Neumann בשנת 1989, בתחום חקר הביצועים.

Asset 7

חדשנות

"חדשנות היא לראות את מה שכולם רואים, אך לחשוב את מה שאף אחד לא חשב." אנו משתמשים בטכנולוגיה חדשנית העומדת בסטנדרטים הגבוהים ביותר בתעשייה.

Asset 6

פיזור

על מנת שנוכל לבנות את תיק השקעות האופטימלי עבורך, עלינו לפזר את ההשקעות בחוכמה ובכך אנו מגדרים את רמת הסיכון בצורה הטובה ביותר.

Asset 5

התאמה אישית

בניית תיק השקעות ייחודי ומותאם אישית ללקוח תוך התייחסות לצרכיו ומאפייניו האישיים, על מנת שנבין את רמת הסיכון המתאימה, במטרה לבנות את תיק ההשקעות האופטימלי ביותר.

Asset 3

ביטחון

אנו מקפידים על אכיפת כל הוראות החוק, ונפעל למען בניית מערכת יחסים המבוססת על שקיפות, כבוד הדדי ויושרה, ומבטיחים על שמירת האינטרסים של הלקוח.

יצירת קשר

הזמן הכי טוב לשתול עץ היה לפני 20 שנים, אבל הזמן הבא הכי טוב הוא ברגע זה ממש, צרו איתנו קשר ונצמח ביחד

ידע זה כוח

מדריך להשקעה בסטארטאפים

מדריך להשקעה בסטארטאפים ההשקעה בסטארטאפים “קורצת” ומפתה משקיעים רבים. הסיפורים, הנכונים, על השקעה בסכומים קטנים בחברות, השקעות שהפכו לרווחים של מיליוני דולר, מושכים לבחון את

קרא עוד »
חוק ייעוץ השקעות

חוק ייעוץ השקעות

במהלך שנת 1995 נחקק במדינת ישראל חוק ייעוץ השקעות, שיווק של השקעה וכן עריכה של תיק השקעות. הצטרפו לחוק זה כל מיני התאמות. חוק ייעוץ

קרא עוד »

מדריך השקעה בקרנות נאמנות

תוכן עניינים מדריך השקעה בקרנות נאמנות אחד המכשירים הפיננסיים להשקעה הינו קרנות נאמנות. במדריך זה נסביר את עקרונות המכשיר, יתרונות וחסרונות. מהות המכשיר הפיננסי- קרנות

קרא עוד »
יועץ השקעות פרטי

יועץ השקעות פרטי

איך לבחור את יועץ ההשקעות הפרטי שלך  בשנים האחרונות ניתן לראות עליה בכמות יועצי ההשקעות הפרטיים. למה זה טוב? כיום, מרבית מחזיקי התיקי השקעות מקבלים

קרא עוד »
בימים קשים אלו של משבר עולמי ואי וודאות, נולדות הזדמנויות חדשות. מצבי משבר מהסוג הזה מייצרים זעזועים בשוק ההון, וככל שהמשבר נמשך תקופה ארוכה יותר, הזעזועים הופכים לירידות. ועם זאת, נוצרות גם הזדמנויות חדשות.

חשוב לזכור כי יציאה מהשוק תביא את המשקיע לאנחת רווחה מסוימת לזמן מה, אך כאשר השוק יחזור למומנטום חיובי, איתו תבוא העליה של הרצון להשקיע. המשקיעים לטווח ארוך צריכים להבין כי ירידה בשווקים(גם כאשר היא משמעותית) - היא טבעית ולא בהכרח פוגעת בטווח הארוך.

ההיסטוריה לימדה אותנו כי שוק ההון מתחיל להתאושש, גם כאשר החדשות עדיין רעות , לכן יש לנצל נכון את ההזדמנויות הללו. בחברתנו סבורים כי על מנת למנוע הפסדים שלא לצורך ולהקטין את התנודתיות, יש לשמור על תיק מגוון, פיזור רחב, ואי ביצוע פעולות המונעות מלחץ.