מה זה פמילי אופיס

תוכן עניינים

מה זה בדיוק ולמי שירותים אלה מיועדים?

למי שאינו יודע, מהו שירות הנקרא פמילי אופיס, או בקיצור FO, מדובר על גופים מקצועיים שמטרתם היא ניהול יעיל ונכון של נכסים, השקעות, תיקי השקעות, עיזבונות של משפחות אמידות. את השירות הזה, יצרו בארה”ב משפחת רוקפלר ומשפחת רוטשילד.

הרעיון נוסד, כאשר משפחות עשירות מאוד כגון משפחת דרבילט שהייתה נחשבת לאחת המשפחות העשירות בכל הזמנים, עם הון מוערך ב-170 מיליארד דולר, ירדה מנכסיה, עקב ניהול כושל, כאשר משפחה זו, לא השכילה לנהל נכון את נכסיה, לא הקימה מערך נכון.

תחום זה של פמילי אופיס, החל להתפתח גם בישראל בתחילת שנות האלפיים.

רבות מחברות הפמילי אופיס, מעניקות למשפחות אמידות את מעטפת השירותים הרחבה ביותר, אשר כוללת ייעוץ ותכנון מס, העברת העושר בין הדורות. היקף הנכסים של חברות FO בעולם, כבר חצה את הרף של 6 טריליון דולר שהוא סכום עצום. מדובר על גודל מסך ההון, אשר מנהלות כל קרנות הגידור בעולם ומהווה כ-6% מערך המניות הכוללות הנסחרות בעולם.

רשימת 41 חברות הפמילי אופיס הגדולות בעולם – לאתר

שירות ה-FO{פמילי אופיס} קיים בעולם כבר מתחילת המאה הקודמת. שירות זה, החל בקרב משפחות מלוכה ואצולה והוא מעניק צרכים פיננסיים ללקוחות, כאשר העבודה מתרכזת מול הגופים הפיננסים הרלוונטיים  כגון: רואי חשבון, עורכי דין ויועצי מס. שירות זה למעשה, מנטר את עבודת הגופים הללו באופן רציף ופועל למען שימור ההון המשפחתי מתוך ראייה כוללת ואסטרטגית.

בין המשפחה לבין מנהלי חברת הפמילי אופיס מתקיימת מערכת יחסים קרובה המבוססת על אמון, ויחסים אלה הינם חשובים על מנת ששני הצדדים ירוויחו. החברה מסייעת למשפחה בהגדרת מטרותיה ומעורבת באסטרטגיה המשפחתית, ומנהלי החברה עשויים להיות מעורבים בסוגיות רגישות כמו העברת הון בין-דורית וגישור בין בני המשפחה בעת מתחים העלולים להיווצר על רקע כספי וכדומה.

שני הסוגים העיקריים של פמילי אופיס

ישנם שני סוגים של פמילי אופיס שהוא “סינגל פמילי אופיס” או “מולטי פמילי אופיס”. הסינגל פמילי אופיס, מיועד לניהול הון של משפחה אחת והמולטי פמילי אופיס, מיועד למשפחות בעלות היקף עושר אשר נאמד בכמה מאות מיליונים של דולרים ורמה מורכבת יותר אשר נובעת מריבוי עסקים והון משפחתי וקיומם במשך כמה דורות במשפחה. העניין הוא שלא כל אחד, יכול להרשות לעצמו את השירות של FO.

הבחירה של פמילי אופיס, חייבת להתבצע בהתאם לצרכים והמטרות של משפחות שהונם  הוא רב. פעילות של FO הינה באמצעות שיחות של עדכון שוטף ורציף, במשך כל השנה ויש למלא טפסים ומסמכים שבהם יש לעדכן מה מצב המשפחה, מצב ההון  וכדומה. ישנה אפשרות שאנשים שהם יועצים ומנהלים בחברות FO, ילוו את לקוחותיהם, במעמד של רכישת נכס על מנת לסייע בקבלת ההחלטה הנכונה.

פמילי אופיס מודרני

הגדרת השירות המוצע הוא לא חד משמעי וקיים משפט מוכר בתעשייה: “כאשר ראית חברת פמילי אופיס אחת, ראית חברת פמילי אופיס אחת.” מספר מקצוענים המציאו מודלים אשר מנסים להסביר את מגוון סוגי הפמילי אופיס הקיימים ואת הרמות השונות של השירותים המוצעים. סקוט גארדנר, נשיא חברת “סטרלינג ניהול הון” מורכב מ4 רמות שונות:

רמה I פמילי אופיס מספקת שירותי ניהול הון ונכסים, ומאופיינת על ידי חברה עצמאית המפוקחת על ידי נאמן של המשפחה או על ידי מנהל. רמה I פמילי אופיס מאופיינת ב:

  • מציעה פיקוח פיננסי מקיף על כל הנכסים הנזילים.
  • מציעה ניהול יומי של כל הנכסים הנזילים כמו נדל”ן.
  • יכולה לנהל את הנכס עם מעט פיקוח עד ללא פיקוח כלל.
  • גובה עמלה חודשית שטוחה על כל שירותי הפמילי אופיס.
  • מציעה ייעוץ חינם ללא ניגוד עניינים.
  • מציעה דוח חודשי מקיף על כל פעילות הנכסים ללא תוספת עמלה.

רמה II פמילי אופיס, ידועים גם בשם פמילי אופיס וירטואלי. רמה II פמילי אופיס מאופיינת ב:

  • מסייעת בפיקוח הפיננסי של כל הנכסים הנזילים.
  • מסייעת בניהול יומי של הנכסים הנזילים כמו נדל”ן.
  • מסייעת בניהול הנכסים המשפחתיים עם מעט פיקוח עד ללא פיקוח כלל.
  • גובה עמלה חודשית שטוחה על כל שירותי הפמילי אופיס.
  • מציעה ייעוץ חינם ללא ניגוד עניינים.

רמה III פמילי אופיס מתמקדים במתן שירותים פיננסים ומנוהלים בדרך כלל על ידי הבנק, משרד עורכי דין,  או משרד רואי חשבון. רמה III פמילי אופיס מאופיינת ב:

  • מציעה שירותי ייעוץ להשקעה בתמורה לעמלה.
  • עלולה להציע מוצרים או שירותים אשר נמצאים מחוץ לתחום המשפחתי.
  • לא מנהלת באופן ישיר את הנכסים הנזילים.

רמה IV פמילי אופיס מתמקדים יותר במתן שירותי נכסים ובדרך כלל מנוהלת על ידי המשפחה ובעזרת צוות תמיכה מצומצם. רמה IV פמילי אופיס מאופיינת ב:

  • מחזיקה בצוות אשר יפקח וידווח לנאמן של המשפחה על כל החריגים.
  • מספקת פונקציות אדמיניסטרטיביות בסיסיות, כגון הנהלת חשבונות ומיון דואר.
  • עלולה להחזיק במשרד בתוך בית של בן משפחה.

בשנת 2016, חברות סינגל פמילי אופיס נמצאים בתהליך מעבר בגלל הפטריארך/מאטריארך המייסד/ת מזדקן או נפטר. הדור הבא רואה בדרך כלל בתחזוקת הפמילי אופיס כובלת. מודלים חדשים קמים, כולל הפמילי אופיס הוירטואלי.

בחירה נכונה של שירות פמילי אופיס – הקריטריונים לבחירה נכונה

אחד מהפרמטרים החשובים בבחירת חברת FO, הינו הידע של הגורם המלווה, האם הוא מבין בהשקעות בלבד? האם הוא מתמחה בכתיבת חוזים?. יש לבחור בחברה המתמחה בכמה זירות במקביל. הניסיון והרקע של מומחים ב-FO, חשובים מאוד ואפילו קריטיים לקבלת ההחלטה לגבי בחירה מושכלת שכן, מדובר על בחירה של מי שינהל הון עתק.  כל מנהל כספים של משפחות אמידות עובד עם צוות מומחים, כך שבמקום לפזר את ניהול הנכסים בין כמה גורמים כמו: בתי השקעות, בנקים, חברות ביטוח יועצי מס ומשפטנים, שירות פמילי אופיס, מרכז את ל השירותים הפיננסיים תחת קורת גג אחת.

מתוך מגוון התפקידים שיש לחברת הפמילי אופיס, בין היתר, קיים מעין “שומר סף”

שומר הסף, מלבד הייעוץ הפיננסי אשר הוא מציע, ממיין את הקרנות השונות ומנהל תהליך של בדיקת נאותות של מנהלי הקרנות והתיקים. בדיקת הנאותות בוחנת מספר נושאים עיקריים בהם בודק את התנאים המשפטיים והרגולציות, היבטי מס, וותק, היקף נכסים, סיכונים וכו’. לרוב, שומר הסף לא ימליץ על קרן בודדת, אלא ירכיב מתוך מגוון אפשרויות “רשימה קצרה” של קרנות ומנהלים, אשר מתמחים בנישת ההשקעה שלהם.

נקודה חשובה לבדיקה של חברת פמילי אופיס – התשלום

יש לבדוק נקודה חשובה כמו התשלום לחברת פמילי אופיס, למשל יש לבדוק אם החברה מקבלת תשלום מכם בלבד, או שהיא מקבלת עמלות שונות מקרנות ההשקעה. פרט זה חשוב מהסיבה שיכול להיווצר ניגוד אינטרסים בין חברת הפמילי אופיס לבין המשפחה. אין אנו מעוניינים שייווצר מצב, אשר בו אנו נעמיד למבחן את הנאמנות לנו, לבין עמלה שמנה מקרן השקעה כזו או אחרת, אשר תינתן לחברת FO אם החברה תמליץ לכם להשקיע בקרן זו. זו הסיבה שמומלץ לבחון את הקשרים שיכולים להשפיע על העצות שהחברה תיתן לכם.

העלויות של חברות FO, יכולות להסתכם ב-2% דמי ניהול לשנה ואף ניתן להוסיף 1% דמי ניהול התיקים, כך שהעלויות אינן זולות מצד אחד, אך משתלמות מצד שני אם החברה הוכיחה את עצמה בהגדלת ההון המשפחתי מהיום שבו התחילה לנהל את נכסי המשפחה. 

פמילי אופיס בישראל – מי זקוק לשירותים אלה ומה היתרונות?

כאשר מדברים על פמילי אופיס בישראל ישנם קריטריונים שונים לניהול נכסי המשפחה בחברות FO. ישנם קריטריונים שונים כגון:

  • הכנסות של בני הזוג בגובה של 500,000 ₪ לשנה
  • חיסכון נזיל אשר עולה על סכום של 500,000 ₪.
  • לקוחות תחת סיווג של בנקאות פרטית
  • סך הנכסים הפיננסיים הכוללים ניירות ערך, מניות, קופות גמל, קרנות השתלמות וביטוחי חיים אשר עולים על סכום של מיליון שקלים.

שירותי FO, בראשונה, יבחנו את מכלול המצב הכלכלי של המשפחה, כולל הנכסים וההתחייבויות. הייעוץ אשר יוצע, ייקח בחשבון את המצב האישי של המשפחה, מטרות, העדפות, והכל יהיה מותאם לצרכיהם, והחברה תעבוד עם מול כל בני המשפחה, ולא רק מול אדם אחד. בנוסף, החברה תסיר מהמשפחה את הנטל אשר כרוך בפיקוח על נכסים, מה שיגרום למשפחות בעלות הון, להקדיש יותר זמן ותשומת לב לעניינים חשובים אחרים. חברות פמילי אופיס מיומנות, מפקחות, מבצעות בקרה והשוואה של ביצועי השקעות בין מנהלי תיקים חיצוניים בבנקים השונים, הערכה וייעוץ של סיכונים ביחס לאלטרנטיבות השקעות חלופיות, שיפור והשוואה של תשואות בתכניות חיסכון אם בנקאיות ואם חוץ בנקאיות, הוזלות של עלויות משכנתא והלוואות פיננסיות, תכנון של מטרות פיננסיות של הפרט ושל משק הבית ובניית תוכנית הבראה. חברות FO, מתפקדות כגוף פיננסי אחד המרכז עבור המשפחות את העבודה מול הגופים השונים ומתווכות בין יועצים משפטיים, רואי חשבון, יועצי מס, סוכני ביטוח מה שיבטיח גישה שתותאם במלואה. גם ניהול נאמנות וכספי המשפחה כאשר ראשי המשפחה, אינם מסוגלים לשלוט ברכושם וענייניהם בשל נכות או מחלה.

ניהול כלל הנכסים בידי גוף אחד, מאפשר ראייה רחבה יותר וגישה נוחה יותר, בניגוד לבנקאות פרטית וחברות השקעה שאינן יכולות לייצר עבור הלקוח ראייה אסטרטגית גלובלית, מהסיבה שאותם גופים רואים רק את החשבון המתנהל אצלן, ואינם חשופים לשאר החשבונות והנכסים וההשקעות המנוהלים אצל גופים אחרים, ולכן מתקשים לראות את התמונה הגדולה.

רבים מהמשפחות בעלות ההון הרב, משתמשות בשירות יעיל זה, כאשר הן יודעות כי מדובר על השקעה נכונה לטווח הארוך. עד לפני כמה שנים, המושג “פמילי אופיס” במדינת ישראל, היה מוכר רק למי שהיה שייך לאלפיון העליון, אבל בשל המהפכה שעברה ישראל בעשור האחרון והפיכתה לחברה בעולם הגלובאלי, אשר גורם למשפחות רבות להתעשר יותר, המושג קיבל תאוצה משמעותית.

בשל העלייה בהיקף הנכסים המתנהלים ע"י חברות פמילי אופיס ניתן לבצע עסקאות מורכבות

חברות המנהלות את הקופה עבורכם ומפעילה לשם כך את הידע, הניסיון והיכולות הפיננסיות שלה, דרך מנהלי השקעות מקצועיים, מעקב ומחקר עצמאיים של מכשירי ההשקעה בשוק ואסטרטגיית השקעות שונות. דמי הניהול הנגבים מהחוסכים עשויים להיות נמוכים – סביב 0.7% מהצבירה וללא דמי ניהול על ההפקדות. מעבר לכך, זה תלוי ביכולת המיקוח של כל אחד ואחד.

מעבר לכך, במידה והמשקיעים מחוברים לגוף גדול כגון: ועד העובדים, ההסתדרות, חבר וכו’, יתכן מאוד שהמשקיעים יוכלו לקבל הנחה עם על דמי הניהול מהצבירה. בפועל, ברוב המקרים המיקוח עוזר. אומנם בקופות הגמל להשקעה זה יהיה קשה יותר, אך אין מה להפסיד בלנסות.

פמילי אופיס טלפון

באופן כללי, השירות אותו מעניקה פמילי אופיס טלפון נועד כדי להעניק פתרון עבור בני אדם עשירים וכן עבור משפחות בעלות הון רב. עסקינן בשירות מיטבי למדי. אומנם רוב האנשים לא תופסים למה נדרש עסק עבור ניהול של ממון, אבל אנשים אמידים מעוניינים להתעסק בכל מיני היבטים שונים והן את ניהול ההון שלהם הינם מבכרים להעניק לאנשי מקצוע לנהל. חברת פמילי אופיס טלפון דואגת לחשבון הבנק, לעמלה, לביטוח, להוצאות או לחלופין לרווחים כלכליים קבועים ואף בהיבט של השקעות, גם השקעות של הון, גם השקעות של חלופה וגם השקעות ריאליות, כמו למשל – של נדל”ן.

המרתון עבור השקעה חלופה בזמן הלה ברור מאליו. השקעה אלטרנטיבית היא מורכבת מן מתאם מועט עבור שוק ההון אשר נמצא בתנועה. אך היא בעלת כל מיני סיכונים – החל מסעיפים של חוק והן של תקן רגולטורי במדינות אשר על כל פני הגלובוס ואף כלה ביועץ וגם בבעל מקצוע אשר מבטיח למעלה מאשר הינו יכול להעניק. באופן זה בשל זאת נמצא המתכנן הכלכלי, אשר תפקידו לבחון את התיק של קהל היעד של חברת פמילי אופיס טלפון על כל האלמנטים שלו, לייעץ איפה להשקיע, ביחד עם מי וכן באיזו במה ואף אולי הכי משמעותי – ממי עליו לתפוס מרחק.

שאלות ותשובות

הניסיון של החברה, ביחד עם האינטראקציה אתכם הם האלמנטים החשובים ביותר. הם אלה שעושים את ההבדל בין חברה שכדאי לפנות אליה לבין חברה שלא כדאי לפנות אליה. החברה שבה תבחרו צריכה להיות חברה שתרגישו בנוח לשתף אותה בלא מעט בעיות. אם לא תרגישו בנוח, לא מן הנמנע כי תסתירו הרבה מאוד מידע.

משקיעים רבים מוצאים את עצמם במצב שבו הם מאבדים את היכולת לשלוט במה שיש להם בידיים. כמות גדולה של נכסים היא ללא ספק דבר חשוב, אך בו בזמן גם מתכון מעולה לאיבוד הכיוון. עם חברת פמילי אופיס תוכלו לדעת כי כל הנכסים מתאגדים להם תחת גוף אחד שיסייע לכם לעשות את ההחלטות הנכונות.

ההחלטות שהחברה עושה הן החלטות המתקבלות על ידי הצוות המיומן שלה. כלומר מדובר על החלטות המתקבלות על ידי אנשי מקצוע מנוסים שראו דבר או שניים. כך שתוכלו לסמוך עליהם לחלוטין, ולדעת כי ההחלטות התקבלו על סמך הנתונים שלכם. כל החלטה היא כזאת שמטרתה להטיב אתכם, ולהפוך את ההתנהלות הכספית להרבה יותר נכונה בהווה וגם בעתיד.

אחרי שהבנתם מה זה פמילי אופיס, כעת נוכל להגיד כי את השינויים תוכלו לראות מיד. לא תצטרכו לחכות זמן רב עד שהשינויים יגיעו, כי הם אמורים לקרות במקום. ככל ששיתוף הפעולה שלכם יהיה הדוק יותר, כך תוכלו לראות תא השינויים מהר יותר. ברוב המקרים מהירות השינוי תלויה בעיקר בכם, ובדרך שבה אתם מיישמים את כל ההחלטות. אם תיישמו את ההחלטות בצורה יעילה, תוכלו כמובן לראות גם שינוי מיידי.

מאמרים נוספים

מסחר אלגוריתמי

מסחר אלגוריתמי – מדריך מקיף

תוכן עניינים מבוא למסחר אלגוריתמי מהו מסחר אלגוריתמי? מסחר אלגוריתמי הינו מסחר בשוק ההון העושה שימוש בתהליכים ממוחשבים על מנת לבצע פעולות מסחר שמתוכנתות מראש

קרא עוד »
Asset 7

חדשנות

"חדשנות היא לראות את מה שכולם רואים, אך לחשוב את מה שאף אחד לא חשב." אנו משתמשים בטכנולוגיה חדשנית העומדת בסטנדרטים הגבוהים ביותר בתעשייה.

Asset 6

פיזור

על מנת שנוכל לבנות את תיק השקעות האופטימלי עבורך, עלינו לפזר את ההשקעות בחוכמה ובכך אנו מגדרים את רמת הסיכון בצורה הטובה ביותר.

Asset 5

התאמה אישית

בניית תיק השקעות ייחודי ומותאם אישית ללקוח תוך התייחסות לצרכיו ומאפייניו האישיים, על מנת שנבין את רמת הסיכון המתאימה, במטרה לבנות את תיק ההשקעות האופטימלי ביותר.

Asset 3

ביטחון

אנו מקפידים על אכיפת כל הוראות החוק, ונפעל למען בניית מערכת יחסים המבוססת על שקיפות, כבוד הדדי ויושרה, ומבטיחים על שמירת האינטרסים של הלקוח.

יצירת קשר

הזמן הכי טוב לשתול עץ היה לפני 20 שנים, אבל הזמן הבא הכי טוב הוא ברגע זה ממש, צרו איתנו קשר ונצמח ביחד

ידע זה כוח

פמילי אופיס רעננה

פמילי אופיס רעננה

פמילי אופיס רעננה פירוט קצר על חברות הפמילי אופיס הנמצאות בעיר רעננה שיין – שותפה ומנהלת ב”קבוצת שיין” עסק משפחתי שבסיסו משרד עוה”ד שהקים אביה, מיכאל

קרא עוד »

השקעות צמיחה

השקעות צמיחה השקעות צמיחה היא אסטרטגיית השקעות, המזהה חברות שעתידות להתרחב בקצב מהיר יותר מהענף שבו הן פועלות (https://www.hon.co.il/%D7%9B%D7%9E%D7%94-%D7%90%D7%A1%D7%98%D7%A8%D7%98%D7%92%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%A9%D7%A7%D7%A2%D7%94-%D7%A9%D7%A6%D7%A8%D7%99%D7%9A-%D7%9C%D7%94%D7%9B%D7%99%D7%A8/). מניית צמיחה היא מנייה של חברה

קרא עוד »
תיק השקעות מומלץ

תיק השקעות מומלץ

הבחירה של הרכב של תיק השקעות מומלץ הינה בחירה אשר הינה אינדיבידואלית, אשר תתקבל תוך כדי התחשבות במספר של היבטים חשובים ההולמים כל מי אשר

קרא עוד »
יועץ השקעות פרטי

יועץ השקעות פרטי

איך לבחור את יועץ ההשקעות הפרטי שלך  בשנים האחרונות ניתן לראות עליה בכמות יועצי ההשקעות הפרטיים. למה זה טוב? כיום, מרבית מחזיקי התיקי השקעות מקבלים

קרא עוד »
בימים קשים אלו של משבר עולמי ואי וודאות, נולדות הזדמנויות חדשות. מצבי משבר מהסוג הזה מייצרים זעזועים בשוק ההון, וככל שהמשבר נמשך תקופה ארוכה יותר, הזעזועים הופכים לירידות. ועם זאת, נוצרות גם הזדמנויות חדשות.

חשוב לזכור כי יציאה מהשוק תביא את המשקיע לאנחת רווחה מסוימת לזמן מה, אך כאשר השוק יחזור למומנטום חיובי, איתו תבוא העליה של הרצון להשקיע. המשקיעים לטווח ארוך צריכים להבין כי ירידה בשווקים(גם כאשר היא משמעותית) - היא טבעית ולא בהכרח פוגעת בטווח הארוך.

ההיסטוריה לימדה אותנו כי שוק ההון מתחיל להתאושש, גם כאשר החדשות עדיין רעות , לכן יש לנצל נכון את ההזדמנויות הללו. בחברתנו סבורים כי על מנת למנוע הפסדים שלא לצורך ולהקטין את התנודתיות, יש לשמור על תיק מגוון, פיזור רחב, ואי ביצוע פעולות המונעות מלחץ.