תכנון פיננסי

תכנון פיננסי

מהו תכנון פיננסי?

תכנון פיננסי הוא תחום חדש, אשר בשנים האחרונות נמצא בעליה מתמדת בשוק. התכנון הפיננסי נועד במטרה לתת פתרון לבעיית המורכבות של העולם הפיננסי, בו קושי בלקיחת החלטות מושכלות, כמות אפיקי ההשקעה והחיסכון גדלה והיקפי המידע הפיננסי הקיים עצומים. המתכנן הפיננסי עוזר לאנשים(ומשפחותיהם) בגיבוש אסטרטגיה להשגת מטרות ובמימושה, תוך בניית תזרים מזומנים, תכנון עתיד כלכלי וניהול הנכסים הקיימים והגנתם. אין ספק שכיום קל ונוח יותר מתמיד להתחיל תהליך של ניהול פיננסי מקצועי ויעיל.

מה עושה המתכנן הפיננסי?

למתכנן הפיננסי יש מספר עיסוקים, בהם מספר מרכזיים:

  • תכנון וניהול נכסים – תכנון הנכסים נקבע בהתאם ליעדים הכלכליים המוגדרים על ידי הלקוח, ומתבצע תוך התחשבות בפרמטרים של רמת סיכון והעדפות השקעה אישיות.
  • תכנון וניהול סיכונים – אלמנט נורא חשוב בתהליך התכנון הפיננסי הוא יצירת חומת מגן מפני סכנות כלכליות אופציונליות כמו; פציעה, נכות, מוות, פיטורין ומחלה.
  • ניהול התקציב המשפחתי ותזרימי מזומנים – בחינת נכסי הלקוח והכנסותיו אל מול התחייבויותיו הקיימות והעתידיות, ותכנון ובנייה של תזרים מזומנים מותאמת לניהול ההון.
  • תכנון פרישה – על מנת למנוע את הירידה ברמת החיים עם הפרישה, נצרכת יצירה של משאבים(חסכונות, נכסים, פקדונות וכו’) ותכנון נכון של אופן שימושם עם הפרישה.
  • תכנון היבטי מיסוי – תחום המיסוי הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על תזרים המזומנים. למיצוי מלוא הפוטנציאל הכספי של החסכונות והנכסים של הלקוח
  • תכנון הירושה – ייעוץ וניהול ההיבטים הכלכליים והמשפטיים הרלוונטים בתהליך העברת נכסי הלקוח לדור הבא.

למי השירות הזה מתאים?

כל אדם ואדם מבצע החלטות הנוגעות בתכנון הפיננסי כמעט כל יום. בין אם זה באופן ניהול תקציב הבית לניהול החסכונות ובין אם זה לניהול הפנסיה. מתכנן פיננסי מקצועי יסייע בייעול קבלת ההחלטות כלכליות ובהשגת היעדים הכלכליים.

מהם ההבדלים בין מתכנן פיננסי ליועץ פנסיוני?

בגדול, ניתן לומר כי ההבדל העיקרי הוא שהיועץ הפנסיוני מתמקד בעיקר לחיסכון לקראת הפרישה ובתכנון התקופה שלאחר הפרישה, בעוד שהמתכנן הפיננסי מתמקד בהשגת יעדים כלכליים במהלך החיים. בשל העובדה שמעמד המתכננים הפיננסים לא הוסדר בחוק עדיין לעומת היועץ הפנסיוני, מונע מהמתכננים הפיננסים לייעץ בכל הנוגע למוצרי הפנסיה של הלקוח. (ביטוח מנהלים, קרן הפנסיה, קופות גמל ועוד)

חמשת השלבים של תהליך התכנון הפנסיוני:

שלב א’

תיאום ציפיות בין הלקוח לבין המתכנן הפיננסי – בשלב הראשוני יסביר המתכנן הפיננסי את אופי העבודה ויתאם עם הלקוח את ציפיותיו ואת יעדיו הכלכליים והפיננסים. בשלב זה המתכנן הפיננסי יבנה תמונת מצב הכוללת את אודות המשפחה של הלקוח, מקורות הכנסתו והנכסים. לאחר זאת, ירכז המתכנן הפיננסי את המידע הפיננסי והכלכלי של הלקוח – ביטוחים, חשבונות בנק, מיפוי נכסים ועוד.

שלב ב’

ניתוח תיק – לאחר איסוף הנתונים, המתכנן הפיננסי יבצע ניתוח מעמיק של כלל ההיבטים, ויערוך השוואה בין התוכניות והיעדים שהציב הלקוח לבין הנתונים הקיימים. בנוסף על כך, יערכו בדיקות התאמה של רמת סיכון לאופי הלקוח, איכות אפיקי ומוצרי חיסכון, פוטנציאל לחסכון בתשלומי מס ועלויות ניהול.

שלב ג’

הצגת התוכנית – המתכנן הפיננסי יציג בפני הלקוח את החלופות האפשריות לתוכנית הפיננסית שלו, לאחר הצגת ניתוח הנתונים בפניו. כל חלופה תוצג ותוסבר על כל חלקיה. כלומר, יוסברו משמעויות החלופה, את הסיכונים והסיכויים ואת רמת הקושי של מימוש התוכנית. בחירת החלופה תתבצע על ידי הלקוח.

שלב ד’

בניית התוכנית המלאה – לאחר שנבחרה התוכנית הפיננסית של הלקוח, המתכנן הפיננסי יבנה תיק השקעות המתבסס על תוכנית עבודה מפורטת.

שלב ה’

מעקב ובקרה – התוכנית הפיננסית מתבצעת לאורך תקופה, לכן נדרשת בקרה ואף ליצור שינויים בהתאם לתנאי הסביבה המשתנים.

בחירת המתכנן הפיננסי המתאים לכם

למעשה, אין הרבה שוני בין בחירת מתכנן פיננסי לבין כל איש מקצוע אחר. חשוב שהמתכנן הפיננסי שלכם יהיה; מקצוען בתחומו, אמין ובעל תודעת שירות גבוהה. כמובן שאחת הדרכים היותר טובות לבחון את הפרמטרים הללו היא באמצעות חוות דעת של אנשים שכבר קיבלו שירות מהמתכנן הפיננסי.

מאמרים נוספים

מסחר אלגוריתמי

מסחר אלגוריתמי – מדריך מקיף

תוכן עניינים מבוא למסחר אלגוריתמי מהו מסחר אלגוריתמי? מסחר אלגוריתמי הינו מסחר בשוק ההון העושה שימוש בתהליכים ממוחשבים על מנת לבצע פעולות מסחר שמתוכנתות מראש

קרא עוד »
Asset 7

חדשנות

"חדשנות היא לראות את מה שכולם רואים, אך לחשוב את מה שאף אחד לא חשב." אנו משתמשים בטכנולוגיה חדשנית העומדת בסטנדרטים הגבוהים ביותר בתעשייה.

Asset 6

פיזור

על מנת שנוכל לבנות את תיק השקעות האופטימלי עבורך, עלינו לפזר את ההשקעות בחוכמה ובכך אנו מגדרים את רמת הסיכון בצורה הטובה ביותר.

Asset 5

התאמה אישית

בניית תיק השקעות ייחודי ומותאם אישית ללקוח תוך התייחסות לצרכיו ומאפייניו האישיים, על מנת שנבין את רמת הסיכון המתאימה, במטרה לבנות את תיק ההשקעות האופטימלי ביותר.

Asset 3

ביטחון

אנו מקפידים על אכיפת כל הוראות החוק, ונפעל למען בניית מערכת יחסים המבוססת על שקיפות, כבוד הדדי ויושרה, ומבטיחים על שמירת האינטרסים של הלקוח.

יצירת קשר

הזמן הכי טוב לשתול עץ היה לפני 20 שנים, אבל הזמן הבא הכי טוב הוא ברגע זה ממש, צרו איתנו קשר ונצמח ביחד

ידע זה כוח

השקעות ריט

השקעות ריט REIT

השקעות ריט REIT שם לקרנות השקעה בנדל”ן , קרנות ריט, בשל המונח האנגלי REIT – Real Estate Investment Trust. מכשיר פיננסי שתכליתו השקעה בנדל”ן מניב-

קרא עוד »
חוק ייעוץ השקעות

חוק ייעוץ השקעות

במהלך שנת 1995 נחקק במדינת ישראל חוק ייעוץ השקעות, שיווק של השקעה וכן עריכה של תיק השקעות. הצטרפו לחוק זה כל מיני התאמות. חוק ייעוץ

קרא עוד »

השקעות לאזרחים אמריקאים

השקעות לאזרחים אמריקאים כאשר בוחנים את אפשרויות ההשקעה בישראל, של משקיעים בעלי אזרחות אמריקאית, יש לבחון את משמעות ההשקעה מנקודת המבט של המשקיע בעל האזרחות

קרא עוד »

פמילי אופיס נכסים

פמילי אופיס נכסים מהווה שירות נחוץ עבור משפחות עם נכסים בקנה מידה רב. ניהול של נכסים כלכליים וכן של החסכונות מהווה אלמנט משמעותי באיכות החיים

קרא עוד »
בימים קשים אלו של משבר עולמי ואי וודאות, נולדות הזדמנויות חדשות. מצבי משבר מהסוג הזה מייצרים זעזועים בשוק ההון, וככל שהמשבר נמשך תקופה ארוכה יותר, הזעזועים הופכים לירידות. ועם זאת, נוצרות גם הזדמנויות חדשות.

חשוב לזכור כי יציאה מהשוק תביא את המשקיע לאנחת רווחה מסוימת לזמן מה, אך כאשר השוק יחזור למומנטום חיובי, איתו תבוא העליה של הרצון להשקיע. המשקיעים לטווח ארוך צריכים להבין כי ירידה בשווקים(גם כאשר היא משמעותית) - היא טבעית ולא בהכרח פוגעת בטווח הארוך.

ההיסטוריה לימדה אותנו כי שוק ההון מתחיל להתאושש, גם כאשר החדשות עדיין רעות , לכן יש לנצל נכון את ההזדמנויות הללו. בחברתנו סבורים כי על מנת למנוע הפסדים שלא לצורך ולהקטין את התנודתיות, יש לשמור על תיק מגוון, פיזור רחב, ואי ביצוע פעולות המונעות מלחץ.