מה זה השקעות פנסיוניות

השקעות פנסיוניות

השקעה פנסיונית – הטבה לציבור

קופת הגמל הקלאסית הייתה חיסכון כל דבר ועניין, שנועד לטווח ארוך, לפנסיה. השקעה פנסיונית או בשמה הסדור קופת גמל להשקעה, היא מוצר פיננסי חדש יחסית , שעלה לשוק ב-2016 ושנועד מצד אחד לעודד את הציבור להגדיל את החיסכון הפנסיוני שלו, אבל בתמהיל שלא ינעל לו את הכסף כחיסכון סגור עד גיל הפרישה. משמע, שהחיסכון והמשיכה יהיו מרצונו החופשי של החוסך. כיום הציבור כבר מחזיק כ – 70% מהפנסיה שלו בצורת השקעה פנסיונית המושקעת בשוק ההון, כקופת גמל להשקעה.

כל משקיע בקופת הגמל, מקבל מספר חשבון שבו רשומות הפקדותיו בקופת הגמל(לרוב, המשקיעים בוחרים להפקיד בהוראת קבע חודשית), ומוצגות משיכותיו במידה ונעשו, והרווחים של הקופה ודמי הניהול הנגבים ממנו. כספיהם של המשקיעים מנוהלים על ידי מנהלי הקופה, וכל משקיע מקבל את חלקו היחסי בהשקעה הכוללת וברווח הכולל.

השקעה פנסיונית מסוג קרן גמל להשקעה מרכזת יתרונות שלא נמצאים במוצרים אחרים – היא נזילה, היא מנוהלת על ידי גופים מקצועיים ומנוסים בדמי ניהול מתקבלים על הדעת (0.6%-0.8%);

קופת גמל להשקעה היא סוג של קרן נאמנות משוכללת, שתמהיל הכלים הפיננסיים שלה ורמת הסיכון שלה נקבעים על פי אופיו ורצונו של החוסך. בשל יתרונותיהם הקופות האלו מתמודדות ראש בראש עם קרנות הנאמנות וגם מול פוליסות החיסכון-השקעה שמציעות חברות הביטוח.

ניתן לעבור בין כלי השקעה ללא בעיה, לעבור בין קופות של חברות ובשני המקרים זה לא נחשב כמכירה ולפיכך אין על המעבר מס; ניתן ליהנות מהטבות גדולות במידה וממתינים לגיל 60; ובנוסף ניתן לקחת הלוואה מול קופת הגמל להשקעה.

כמו כן, בקרן הגמל להשקעה ניתן לחסוך בהפקדה חד פעמית (עד סכום של 70 אלף שקל בשנה), או בהוראת קבע חודשית- לכן, היא גם מתפקדת היטב כחיסכון לילדים.

קרן הגמל להשקעה

חיסכון שנתי ללא מס!

70,000 / חישוב שנתי
דמי ניהול סטנדרטים 0.6%-0.8%
נזילות גבוהה - לפגוש את הכסף !
הטבות גדולות במידה וממתינים לגיל 60
נהוג להפקיד בהוראת קבע חודשית
ניהול נכון של הכסף חוסך מס
קריאה על קופת גמל מומלצות

גמישות מרבית בטווח ובמסלולי ההשקעה

לחוסכים בהשקעה פנסיונית מתאפשר לחסוך בקופת הגמל להשקעה לכל תקופת זמן שירצו, וכן ניתן לעבור בין מסלולים שונים בקופה, מסולידי למנייתי ולהיפך ובין קופות שונות מבלי שזה יחשב כמימוש ולכן לא יחויבו במס על הרווח. בעת המשיכה של הכסף החוסכים ישלמו מס רווח הון (מס על רווחי ההשקעות) אלא אם הם חוסכים כאמור לפנסיה ואז המשיכה (דרך קצבת הגמלאות) תהיה פטורה ממס.

בנוסף, ניתן לשלב מסלולים מעורבים. לדוגמא – מניות לצד אג”ח. בניגוד לקרן הפנסיה ובביטוח מנהלים, קופות הגמל הם לא גוף ביטוחי. במקרה של מוות או אובדן כושר עבודה אין כיסויים. אם כי, המשקיעים יכולים להוסיף אותם. עם זאת, בשנת 2016 נחקק תיקון לחוק, המאפשר לקופת הגמל להעביר את החסכון לקצבה שוטפת, כמו שקורה בקרנות הפנסיה וביטוחי החיים.

חברה מנהלת אחראית להשקעה הפנסיונית שלכם

ויש גם ניהול השקעות פנסיוניות, חברות המנהלות את הקופה עבורכם ומפעילה לשם כך את הידע, הניסיון והיכולות פיננסיות שלה, דרך מנהלי השקעות מקצועיים, מעקב ומחקר עצמאיים של מכשירי ההשקעה בשוק ואסטרטגיית השקעות שונות. דמי הניהול הנגבים מהחוסכים עשויים להיות נמוכים – סביב 0.7% מהצבירה וללא דמי ניהול על ההפקדות. מעבר לכך, זה תלוי ביכולת המיקוח של כל אחד ואחד.

מעבר לכך, במידה והמשקיעים מחוברים לגוף גדול כגון: ועד העובדים, ההסדרות, חבר וכו’, יתכן מאוד שהמשקיעים יוכלו לקבל הנחה על דמי הניהול מהצבירה. בפועל, ברוב המקרים המיקוח עוזר. אומנם בקופות הגמל להשקעה זה יהיה קשה יותר, איך אין מה להפסיד בלנסות.

תמהיל נכסים מאוזן תוך כדי שליטה ברמת הסיכון

קופות הגמל להשקעה מפוזרות על פני אפיקים שונים, סולידיים ומנייתיים: מק”מים ופקדונות, אגרות חוב ממשלתיות, אגרות חוב קונצרניות, מניות, ערבויות של מניות. בנוסף, ההשקעות בקופות עשויות להכיל גם רכיבים של השקעות לא סחירות (בדומה להשקעות של גופי הפנסיה) – יתרון נוסף ביחס לקרנות הנאמנות שיכולת להשקיע רק בנכסים סחירים.

בשנים האחרונות הוצג מודל השקעות הנקרא ‘המודל החכם’ המבוסס על כך שרמת הסיכון מותאמת לטווח ההשקעה – ככל שטווח ההשקעה ארוך יותר רמת הסיכון גבוהה יותר. הווה אומר שבתחילת הדרך, כשטווח ההשקעה ארוך (30 – 40 שנה), מושקעים הכספים במסלולים עם פוטנציאל לתשואה גבוהה לצד סיכון גבוה. ככל שטווח ההשקעה קטן (עם עלייה בגיל) ‘מסלילים’ את התמהיל לכיוון השקעות ברמת הסיכון נמוכה יותר.

הבנקים חוששים - מבקשים הטבות גם לפיקדונות

עידוד החיסכון לטווח ארוך דרך קופות הגמל החדשות, מאיים על הפיקדונות בבנקים. סך הפיקדונות מסתכם ביותר מ-300 מיליארד שקל, ובבנקים מתחילים לחשוש שמא התנאים האטרקטיביים הנמצאים בקופות הגמל, יגרמו לזליגת הסכום העצום הזה לעבר קופות הגמל. על בסיס זה, איגוד הבנקים שלח מכתב למשרד האוצר, ובו הביע חשש מהטבות המס שיינתנו למשקיעים, מעבר להטבות לחיסכון לפנסיה. בבנקים זועמים על כך שההטבות הללו ניתנות למשקיעים אשר ביכולתם להפריש הרבה מעבר לזכויות הפנסיוניות שלהם (לגובה ההפרשה) כפי שנקבע בעבר.

בבנקים אכן סבורים כי יש לאזן את התנאים במכשירי ההשקעה (להבדיל ממכשירי החיסכון), כלומר לא לתת עדיפות לקופות גמל לעומת פיקדונות בבנקים. אחרי הכול, קופות הגמל יהפכו למוצר נזיל ולא קיים שוני ממשי בין קופת גמל סולידית מאוד לבין פיקדונות וחסכונות. הצעד של האוצר עלול אכן לפגוע מאוד בפיקדונות.

כסף משמעותי כחיסכון למשפחה ולילדים

בקופת גמל להשקעה אין מדובר סכום זניח; נקבעה תקרה שנתית לסכומי ההפקדה בקופת הגמל – 70 אלף שקל, ההטבה הזו מאפשרת לחסוך כספים משמעותיים – קופת גמל להשקעה היא שמית, כלומר כל אחד מבני המשפחה יכול לחסוך בנפרד עד 70 אלף שקל בשנה, גם בת הזוג/ בן הזוג יכול לחסוך דרך הקופה, וגם ניתן לפתוח קופות גמל להשקעה לילדים, כלומר משפחה של 4 נפשות יכולה לחסוך דרך קופת הגמל להשקעה – 280 אלף שקל בשנה,

כלומר ניתן לחסוך לכל אחד מבני המשפחה 70 אלף שקל בחודש וכשחוסכים במשך שנים מדובר בהטבה מעולה ובסכומים נכבדים  – ותמיד יש לזכור: רווחי ניירות הערך והמשיכה אם מגיעים עד לפנסיה, פטורים ממס.

לחוסכים יש אפשרות להפקיד בקופת גמל סולידית במיוחד

עם דמי ניהול נמוכים, אשר מהווים למעשה תחליף מצוין לפיקדונות. זהו גוף חיסכון והשקעה נזיל בעל אופציה להשארת הכסף לחיסכון בעל טווח ארוך וליהנות מפטור ממס, והוא צפוי לספק תשואה מרשימה מפקדונות.

שר האוצר, משה כחלון, אמר: “קופת הגמל החדשה תהווה אפיק השקעה חדש ותחרותי. אפיק השקעה הרבה יותר טוב משל הבנקים שמציעים לנו היום בעצם כלום” כאשר הציג את תכנית משרד האוצר להשקת המוצר.

הטבות מס קבועות ואפשרות הלוואה

גם בנסיבות חיים בהן החוסך נדרש לפתע לסכום משמעותי, במקרים רבים עדיף שלא למכור את הקופה, אלא לקחת כנגדה הלוואה מהקופה בתנאים מצוינים – במרבית המקרים פריים מינוס 0.5%. זה עשוי להיות פתרון מצוין כי החוסכים קובעים את גובה ההלוואה, את התקופה שלה, היא בריבית נמוכה ואטרקטיבית ובדרך זו אין שום פגיעה בהטבות המס שלהם.

אם מקפידים לחסוך עד לפנסיה אז בכלל נהנים מכל העולמות – עם היציאה לגמלאות מושכים את הכסף מהקרן כקצבה פנסיונית חודשית – ונהנים מפטור ממס מלא. לעומת זאת, משיכת הכסף לאחר גיל הפרישה באופן חד-פעמי (מה שנקרא – משיכה הונית) תחוייב במס רווח הון מלא.

ומה לגבי העברת קופת הגמל הלאה, ליורשים? גם כאן, היורשים יכולים לשמר את הפטור ממס, ולשם כך עליהם להמשיך למשוך את הכסף כקצבה, וזאת הם יוכלו לעשות רק כשהם עצמם יגיעו לגיל פרישה. המידה והיורשים חפצים למשוך את הכסף באופן חד-פעמי (משיכה הונית), הם ישלמו מס רווחי הון. 

לסיכום

חשוב להדגיש כי ישנן מסלולים סולידיים בקופות גמל להשקעה. ובהתאמה ייגבו מהחוסכים דמי ניהול מאוד נמוכים. מדובר למעשה לתחליף מצוין לפיקדונות – זהו כלי חסכון והשקעה נזיל (עם אפשרות להשאיר לחיסכון ארוך טווח וליהנות מפטור ממס), והוא צפוי לספק תשואה לא נמוכה מפיקדונות.

למרות שמסורתית הציבור מעדיף שהכסף שלו יישאר בבנקים, , כבר הצטברו כמה מיליארדים בודדים בקופות הגמל להשקעה הסולידיות. אבל הנתון המעניין: היקף קופות הגמל להשקעה צפוי לעבור השנה את ה-20 מיליארד שקל. מדובר במכשיר הפיננסי הצומח ביותר (וזאת כמובן בשל ההטבות המוזכרות לעיל – מיסוי, נזילות גמישות).

שאלות ותשובות

השקעות פנסיוניות הן כל מיני סוגים שונים של השקעות המיועדות לגיל הפנסיה. השקעות שלרוב אתם מפרישים להן סכום כסף חודשי, שיאפשר לכם להגיע לגיל הפנסיה בראש שקט. הרי אף אחד מאיתנו לא ירצה להגיע לגיל מבוגר מבלי יכולת לכלכל את עצמו. מהסיבה הזאת חשוב לבנות השקעות פנסיוניות אפקטיביות שיסייעו לנו להרוויח בהתאם בגיל הפנסיה. כך שמוטב שתכירו את ההשקעות האלה כבר היום.

אחרי שהבנתם מה זה השקעות פנסיוניות, אתם בוודאי תרצו לדעת כמה כסף חסכתם עד כה. תוכלו כמובן להסתכל באתר של חברת הביטוח שדרכה אתם מנהלים את ההשקעות הפנסיוניות. מצד שני תוכלו להתייעץ עם יועץ פנסיוני על מנת שיסייע לכם להבין מה בדיוק יש לכם. אותו יועץ גם יוכל להסביר לכם מה אתם עושים בצורה טובה ומה אתם לא עושים בצורה טובה.

אם שאלתם את עצמכם מה זה אומר השקעות פנסיוניות אתם במצב טוב. אך יש לא מעט אנשים שאינם שואלים את עצמם את השאלה הזאת. אך כל אחד מאיתנו צריך להכיר את ההשקעות הללו, כי הן אלה שיקבעו איך יראה העתיד שלנו. מי שלא יודע מה זה השקעה פנסיונית ככל הנראה גם לא יודע כמה הוא משקיע בכל חודש.

כדי שתוכלו להבין לעומק מה זה אומר השקעות פנסיוניות, מוטב כי תתייעצו עם יועץ פנסיוני. מדובר על איש מקצוע שחי ונושם את התחום, ולכן תוכלו לקבל ממנו מידע אפקטיבי. העבודה עם יועץ פנסיוני היא חשובה כי הוא זה שיכול להסביר לכם בדיוק מה לעשות עם החיסכון הפנסיוני שלכם. כך לא תמצאו את עצמכם מפסידים כסף, ומסבכים את עצמכם בעתיד.

מאמרים נוספים

מסחר אלגוריתמי

מסחר אלגוריתמי – מדריך מקיף

תוכן עניינים מבוא למסחר אלגוריתמי מהו מסחר אלגוריתמי? מסחר אלגוריתמי הינו מסחר בשוק ההון העושה שימוש בתהליכים ממוחשבים על מנת לבצע פעולות מסחר שמתוכנתות מראש

קרא עוד »
Asset 7

חדשנות

"חדשנות היא לראות את מה שכולם רואים, אך לחשוב את מה שאף אחד לא חשב." אנו משתמשים בטכנולוגיה חדשנית העומדת בסטנדרטים הגבוהים ביותר בתעשייה.

Asset 6

פיזור

על מנת שנוכל לבנות את תיק השקעות האופטימלי עבורך, עלינו לפזר את ההשקעות בחוכמה ובכך אנו מגדרים את רמת הסיכון בצורה הטובה ביותר.

Asset 5

התאמה אישית

בניית תיק השקעות ייחודי ומותאם אישית ללקוח תוך התייחסות לצרכיו ומאפייניו האישיים, על מנת שנבין את רמת הסיכון המתאימה, במטרה לבנות את תיק ההשקעות האופטימלי ביותר.

Asset 3

ביטחון

אנו מקפידים על אכיפת כל הוראות החוק, ונפעל למען בניית מערכת יחסים המבוססת על שקיפות, כבוד הדדי ויושרה, ומבטיחים על שמירת האינטרסים של הלקוח.

יצירת קשר

הזמן הכי טוב לשתול עץ היה לפני 20 שנים, אבל הזמן הבא הכי טוב הוא ברגע זה ממש, צרו איתנו קשר ונצמח ביחד

ידע זה כוח

מדריך השקעה בקרנות סל

תוכן עניינים מדריך השקעות בקרנות סל רקע כללי קרן סל היא כלי השקעה שנוצר בעקבות הרפורמה בענף תעודות הסל אשר יצאה לפועל בתחילת אוקטובר 2018.

קרא עוד »
פמילי אופיס רמת השרון

פמילי אופיס רמת השרון

פמילי אופיס רמת השרון כאן תוכלו למצוא מידע בנושא חברות הפמילי אופיס הגדולות ברמת השרון חברת עטר ניהול והשקעות – מעניקה מעטפת של שירותי Family

קרא עוד »
סוכן פנסיוני

סוכן פנסיוני

סוכן פנסיוני אם אתם שכירים, המעסיקים משלמים בכל חודש  עבור הפנסיה שלכם, במידה ואתם עצמאים, אתם מפקידים בקופת גמל שפתחתם למטרת חיסכון פנסיוני. חלק מהפקדות

קרא עוד »

מה זה פמילי אופיס

תוכן עניינים מה זה בדיוק ולמי שירותים אלה מיועדים? למי שאינו יודע, מהו שירות הנקרא פמילי אופיס, או בקיצור FO, מדובר על גופים מקצועיים שמטרתם

קרא עוד »
בימים קשים אלו של משבר עולמי ואי וודאות, נולדות הזדמנויות חדשות. מצבי משבר מהסוג הזה מייצרים זעזועים בשוק ההון, וככל שהמשבר נמשך תקופה ארוכה יותר, הזעזועים הופכים לירידות. ועם זאת, נוצרות גם הזדמנויות חדשות.

חשוב לזכור כי יציאה מהשוק תביא את המשקיע לאנחת רווחה מסוימת לזמן מה, אך כאשר השוק יחזור למומנטום חיובי, איתו תבוא העליה של הרצון להשקיע. המשקיעים לטווח ארוך צריכים להבין כי ירידה בשווקים(גם כאשר היא משמעותית) - היא טבעית ולא בהכרח פוגעת בטווח הארוך.

ההיסטוריה לימדה אותנו כי שוק ההון מתחיל להתאושש, גם כאשר החדשות עדיין רעות , לכן יש לנצל נכון את ההזדמנויות הללו. בחברתנו סבורים כי על מנת למנוע הפסדים שלא לצורך ולהקטין את התנודתיות, יש לשמור על תיק מגוון, פיזור רחב, ואי ביצוע פעולות המונעות מלחץ.