אלגו טרייד – מזה ואיך זה עובד?

אלגו טרייד

האלגו טרייד שם את הרגשות מחוץ לבורסה, ומותיר לאלגוריתמים לקבל החלטות במהירות בלתי נתפסת. פוטנציאל התשואה גדול, אך גם הסיכון. לכן, לפני שמשקיעים, חשוב להבין איך שיטת המסחר הזו עובדת

בשנים האחרונות מושך האלגו טריידינג תשומת ליבם של כל השחקנים בשוק ההון – ובצדק. רבים מזהים את הפוטנציאל האדיר שטמון במסחר האלגוריתמי ואפשרויות הרווח שהוא מביא עמו בעוד שאחרים מזהירים, וגם כאן במידה רבה של צדק, מהסיכונים שגלומים בו. כך, או אחרת, העובדות והמספרים בשוק ההון מדברים בעד עצמם: כ-80% מהמסחר בבורסות כיום מתנהל על בסיס אלגו-טריידינג ועל פי הערכות, המגמה רק תתחזק.

בין אם תוך שנים ספורות המסחר כולו יתנהל כולו על ידי רובוטים ואוטומציה ובין אם לא, אלגו טריידינג מצריך לכל הפחות הבנה בסיסית לגבי המאפיינים שלו, האופן שבו הוא מתנהל ולמה חשוב לשים לב. אנחנו ב-ROSH CAPITAL דוגלים בשקיפות, מקצוענות וראייה רחבה על כל האסטרטגיה העסקית של לקוחותינו, ולכן מצאנו לנכון להציג לכם מידע אובייקטיבי ומהימן על האלגו-טרייד כדי שתוכלו לקבל החלטות מושכלות.

מהו למעשה אלגו-טריידינג?

אלגו-טריידינג הוא מסחר המתבסס על אלגוריתמים ששולחים פקודות למחשבי המסחר בבורסה. אלגוריתמים אלו מעבדים באלפיות השנייה מידע פיננסי רב על המתרחש בשווקים ועל בסיסו שולחים פקודות “קנייה” או “מכירה” עבור ניירות ערך שונים (מניות, אג”ח, אופציות ועוד). המסחר האלגוריתמי מבוצע ללא מעורבות אנושית כלשהי ובכך למעשה הוא “מנטרל” שיקולים רגשיים, פסיכולוגיים או אפילו ספקולטיביים. כתוצאה מכך, החלטות השקעה מתקבלות באופן קר ו”נקי” על ידי האלגוריתם ועל סמך נתונים עובדתיים המתרחשים באותה נקודת זמן. כמו כן בחלק מהמקרים אלגוריתם עשוי לזהות מגמה מתהווה עוד בטרם סוחר אנושי יבחין בכך ומראש להגיב אליה. יכולות אוטומטיות אלו מאפשרות למשקיעים לממש הזדמנות מסוימת ולמקסם את הרווח הפוטנציאלי ממנה, או לחלופין להימנע מראש מהשקעה מסוימת ובכך למזער הפסדים או נזקים. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי כל אלגוריתם פועל לפי נוסחה מסוימת, שפותחה על ידי אנשי תוכנה, פיננסים ומתמטיקאים. לעיתים היא עשויה לעבוד היטב בכל שוק, מצב ותנאי ולעיתים עשויים להיות באגים או שינויים שלא מותאמים לתרחיש הקונקרטי. רוב המערכות של האלגו-טריידינג יודעות “לתקן” את האלגוריתם תוך כדי תנועה, אולם עדיין חשוב להביא זאת בחשבון.

הייעוד המקורי של מערכות אלגו-טריידינג היה הסבה של פעולות מסחר לאוטומטית, וזאת לשם הפחתת עמלות מסחר והוזלת עלויות העסקאות בבורסה. אולם עד מהרה הן נכנסו לשימוש ככלי מסחר לכל דבר, וכבר בתחילת שנות האלפיים החל השימוש בהן לצבור תאוצה ברחבי העולם. תוך עשור הם כבר הפכו לדומיננטיות בעוד ועוד שווקים ובורסות, וכיום הן אחראיות לרובו המוחלט של המסחר בעולם.

מתוך הכרות עמוקה עם המטרות הפיננסיות של הלקוחות שלנו, והבנה יסודית ומעמיקה על שוק ההון ובאלגו-טרייד בפרט, ROSH CAPITAL פיתחה אלגוריתם מסחר ייחודי שמותאם לפרופיל הלקוחות הייחודי. צוות יועצי ההשקעות שלנו מנטר את הפעילות בזמן אמת, ובמידת הצורך מבצע שינויים המגנים על הלקוחות ושומרים על ביצועים איכותיים.

מה האלגו טריידינג מאפשר?

מערכות האלגו-טריידינג מתוכנתות להשיא רווחים בכל תנאי ומצב בשוק ההון. היכולת לקבל החלטות ולפעול במקביל תוך אלפית השנייה מקנים להם יתרון שאינו בר השוואה ביחס לסוחר האנושי המיומן ביותר ופותחות אפשרויות השקעה רבות, מגוונות ורווחיות יותר. האלגוריתמים מנתחים את ביצועי העבר של השווקים, המגזרים וחברות ספציפיות ובהתאם לכך סוחרים באופן שישיא את הרווח הגבוה ביותר. בהעדר שיקולים רגשיים כאמור, פוטנציאל הרווח של האלגו-טריידינג גבוה ויכול להביא לביצועים מרשימים גם בתקופות של ירידות או סנטימנט שלילי וכן במקרים של תנודתיות. דוגמה לכך היא מערכות אלגו-טרייד מסוג HFT (High Frequency Trading) המבצעות מסחר בהיקפים גדולים ובתדירות תכופה תוך שמירה על מרווחי תשואה נמוכים. שיטת מסחר זו מאפשרת לגרוף רווח מזערי על כל פעולה, אולם לנוכח ריבוי הפעולות הרווחיות המצרפית גבוהה ומייצרת ערך למשקיעים גם בתקופות של שפל בבורסה. מלבד זאת, חלק ניכר ממערכות האלגו-טרייד מסוגלות לזהות פערי ארביטראז’ שעתידים להיווצר ולרכוש באופן מיידי מניות בבורסה אחת ולמכור אותן ברווח בבורסה השנייה. פוטנציאל הרווח הגבוה אינו הערך היחיד שמקנה האלגו-טריידינג. המערכות פועלות בעצמן ומעצמן, ומאפשרות למשקיע להיות בגישה פאסיבית יחסית. ביצועי המערכות תלויות כמובן במנהלי מערכת המסחר האלגוריתמי וביכולת שלהם להגיב בזמן אמת לשינוי, אולם מבחינת המשקיע לא נדרשת מעורבות עמוקה במיוחד בזמן שפוטנציאל הרווח גבוה יחסית.

מהם הסיכונים?

בדומה לכל השקעה אחרת בשוק ההון, פוטנציאל רווח גבוה בא עם רמה גבוהה יותר של סיכון. המסחר האלגוריתמי טומן בחובו לא מעט סיכונים שחשוב להכיר ולהביא בחשבון בטרם ההשקעה. אחד מהם נוגע לגובה התשואות המובטח – על פניו אין סיבה שהאלגוריתם לא ישיא את התשואות המובטחות, אולם תמיד עשוי להיות תרחיש שעמו המערכת טרם התמודדה, באג בתוכנה או תגובה שונה של השווקים מזו שתוכנתה. אף שהמערכות מפוקחות ומתוחזקות על ידי צוותים מקצועיים, אין ערובה ודאית להשקעה והביצועים בפועל עשויים להיות נמוכים יותר או הפסדיים. יתרה מכך, החברות והמערכות שמפעילות את מערכות המסחר והאלגוריתמים עשויות להטות או לבצע מניפולציות מסוימות במסחר שלא בהכרח יהיו לטובת המשקיעים אלא לקידום אינטרס כזה או אחר. היקפי הפעילות האדירים של מערכות האלגו-טריידינג במקרים הללו עשויים להיות דווקא בעוכריה, שכן פוטנציאל ההשפעה שלהן אדיר ונרחב ועשוי, בתרחישי קיצון, להוביל גם להתמוטטות פוטנציאלית של שווקים וני”ע.

פתרונות רגולטוריים ייעודיים

הטכנולוגיה וההתפתחות המואצת שלה מקדימים, בדומה לתחומים רבים וטובים אחרים, את האסדרה והפיקוח על שוק האלגו-טרידיינג. בשל כך, בישראל ובמרבית המדינות המערביות אין כיום מערך חוקים המסדיר ומחיל פיקוח רגולטורי על אלגו-טריידינג. במיעוט מהן, על רקע חשש מאירועי קיצון שייצאו משליטה, חל איסור על המסחר בפלטפורמות המסחר הללו. מעת לעת צצות בישראל ובעולם קריאות ומהלכים ראשוניים לגיבוש אסדרה על התחום, אולם עד כה צעדים אלו טרם הבשילו. כמו כן מן הראוי לזכור כי לא תמיד ניתן לאכוף פעולות אלגו-טרייד ולהוכיח בוודאות כי רק הן לבדן יצרו אירוע מסחר המצריך התייחסות ותשומת לב.

על רקע הפלונטר הרגולטורי מחד, ומתוך הבנה כי מסחר אלגוריתמי כאן כדי להישאר ואף לתפוס נפח גדול יותר, גובר הצורך בגיבוש פתרונות המאפשרים להשקיע במסחר מסוג זה. פתרונות אלו נדרשים מחד לממש את פוטנציאל הרווחיות הגבוה במסחר האלגוריתמי, ומאידך לפקח ולהקנות הגנה מסוימת למשקיעים בשוק מפני עיוותי מסחר מלאכותיים המטלטלים את השוק. לאור זאת, עוד ועוד שחקנים וקרנות גידור הפועלות בשוק מאמצים מדיניות של רגולציה וולונטרית, בהם הם מחילים על עצמם חובת דיווח למשקיעים שלהם, מגדירים לעצמם “גבולות גזרה” ביחס לאלגוריתם (בדומה למה שמבוצע אצלנו) ופועלים על פי חוקים או יוזמות חקיקה בהתאם למדינה שבה הם פועלים.

האלגו-טרייד - העתיד כבר כאן

האלגו-טרייד הוא שוק העתיד וכבר עכשיו הוא צורת המסחר שנותנת את הטון בכל הבורסות בעולם. שימוש בטכנולוגיות מתקדמות עוד יותר של בינה מלאכותית לצד התפתחות טכנולוגית תגדיל את הפוטנציאל בתחום, אך בדומה לכל השקעה אחרת, גם את הסיכון. לאור זאת, חשוב בטרם ההשקעה להבין שתשואה שמובטחת מראש אינה בהכרח מחייבת וודאית, לבחון את הרגולציה העצמית שנוקטת הקרן ולוודא כי תואמת את מטרות ההשקעה, רמת הסיכון המתאימה לכם והצרכים שלכם. כמו כן בדקו האם עומדת לכם הזכות למשוך מכל סיבה ובכל שלב את כספכם מחוץ לקרן או הגוף המשקיע, והאם הדבר כרוך בעמלות כאלו ואחרות. אנחנו כאן ב-ROSH CAPITAL כדי ללוות אתכם בהשקעות ולהתאים עבורכם את הפתרונות הייחודיים והספציפיים לצרכים שלכם.

מהו מסחר אלגוריתמי?

מסחר אלגוריתמי הינו מסחר בשוק ההון העושה שימוש בתהליכים ממוחשבים על מנת לבצע פעולות מסחר שמתוכנתות מראש באמצעות אלגוריתם. האלגוריתם יוזם הוראות קנייה ומכירה בהתבסס על פרמטרים של תזמון, מחיר, סחירות ועוד. הוראות אלה מועברות לביצוע ללא הפעלת שיקול דעת נוסף או התערבות יד אדם. מסחר זה, או בשמו השני אלגו-טריידינג, הינו נפוץ מאוד בעיקר בשוק הנזיל יותר, ובחלק מהשווקים הנזילים הוא מהווה כמעט 80 אחוזים מנפח הפעילות. במילים אחרות, מסחר אלגוריתמי הוא העתיד.

למה כדאי לסוחר פרטי לעבור למסחר אלגוריתמי?

לשיטת מסחר זו יתרונות רבים. ראשית, כאמור, המסחר האלגוריתמי מתבצע ללא התערבות יד אדם. לכן, הוא אינו מושפע מרגשות אנושיים שעלולים להוביל להפסדים כספיים כגון חמדנות, פחד, חשש או כל מצב מנטאלי אחר, ולמעשה מבוצע באופן קר ומחושב. בזמן שסוחר בן אנוש שוקל, מהסס או מפחד, האלגוריתם מבצע את הפעולות ללא היסוס, עייפות או צורך בריכוז. ניהול הסיכונים שלו מושלם. אין לו רגשות והוא מבצע את ההגדרות שהוגדרו לו מראש. שנית, בניגוד לסוחר בן אנוש שנדרש לבלות שעות רבות מול המסך בכדי לא להחמיץ עסקאות, דבר הגוזל את זמנו ואף עלול לגרום לו לעיתים לנזקים פיזיים ממש, מסחר אלגוריתמי מאפשר הגדלה של זמנו הפנוי של הסוחר. הסוחר אינו מחויב להיות מול המחשב, מכיוון שהכול נעשה בצורה אוטומטית ומתוכננת מראש. כמו כן, בזכות פעולה אוטומטית זו, ניתן אף להגדיל את מספר הנכסים עליהם ניתן לסחור בו זמנית. יתרון נוסף ואחרון של המסחר האלגוריתמי הוא היכולת לבצע מחקר על העבר בצורה מסודרת וליצור ניתוח סטטיסטי. פעולה זו בסופו של דבר תוביל לרווחים כלכליים, וזוהי מטרתו ושאיפתו של כל סוחר.

אך עם זאת, לא כל הנוצץ זהב

חשוב להבהיר כי המסחר האלגוריתמי מתוכנת על ידי בני האדם. אנו לא נקיים מטעויות, וכל מתכנת עלול לשגות ולגרום לכשלים בתוכנה. התוצאה של תכנות לקוי עלולה להוביל להפסדים רבים ולגרום ללא מעט נזקים. לכן, על אף היתרונות הרבים של מסחר מסוג זה, יש לקחת בחשבון גם את החסרונות שבדבר.

מסחר אלגוריתמי

מאמרים נוספים

מסחר אלגוריתמי

מסחר אלגוריתמי – מדריך מקיף

תוכן עניינים מבוא למסחר אלגוריתמי מהו מסחר אלגוריתמי? מסחר אלגוריתמי הינו מסחר בשוק ההון העושה שימוש בתהליכים ממוחשבים על מנת לבצע פעולות מסחר שמתוכנתות מראש

קרא עוד »
Asset 7

חדשנות

"חדשנות היא לראות את מה שכולם רואים, אך לחשוב את מה שאף אחד לא חשב." אנו משתמשים בטכנולוגיה חדשנית העומדת בסטנדרטים הגבוהים ביותר בתעשייה.

Asset 6

פיזור

על מנת שנוכל לבנות את תיק השקעות האופטימלי עבורך, עלינו לפזר את ההשקעות בחוכמה ובכך אנו מגדרים את רמת הסיכון בצורה הטובה ביותר.

Asset 5

התאמה אישית

בניית תיק השקעות ייחודי ומותאם אישית ללקוח תוך התייחסות לצרכיו ומאפייניו האישיים, על מנת שנבין את רמת הסיכון המתאימה, במטרה לבנות את תיק ההשקעות האופטימלי ביותר.

Asset 3

ביטחון

אנו מקפידים על אכיפת כל הוראות החוק, ונפעל למען בניית מערכת יחסים המבוססת על שקיפות, כבוד הדדי ויושרה, ומבטיחים על שמירת האינטרסים של הלקוח.

יצירת קשר

הזמן הכי טוב לשתול עץ היה לפני 20 שנים, אבל הזמן הבא הכי טוב הוא ברגע זה ממש, צרו איתנו קשר ונצמח ביחד

ידע זה כוח

בית השקעות מומלץ

בית השקעות מומלץ

תוכן עניינים בית השקעות מומלץ גם אנשים שהם מומחים בתחום ההשקעות, על פי ניסיונם הרב אינם יכולים “לנצח את השוק”. גם ברוקרים אינם יכולים להצליח

קרא עוד »
משקיע כשר

מהו משקיע כשיר?

נהוג לחלק משקיעים לשתי קבוצות: משקיעים פרטיים ומשקיעים כשירים. מהו משקיע כשיר? לפי ההגדרה החדשה, משקיע כשיר הוא אדם אמיד ביותר בעל יכולות פיננסיות אשר

קרא עוד »
השקעות פנסיוניות

מה זה השקעות פנסיוניות

השקעה פנסיונית – הטבה לציבור קופת הגמל הקלאסית הייתה חיסכון כל דבר ועניין, שנועד לטווח ארוך, לפנסיה. השקעה פנסיונית או בשמה הסדור קופת גמל להשקעה, היא

קרא עוד »
דירוג בתי השקעות

דירוג בתי השקעות

ישנם המון בתי השקעות בארץ. על מנת לצמצם את את רשימת האפשרויות העצומה לבחירה של בתי ההשקעות השונים, נעשו חישובים ודירוגים אשר מצמצמים משמעותית את

קרא עוד »
בימים קשים אלו של משבר עולמי ואי וודאות, נולדות הזדמנויות חדשות. מצבי משבר מהסוג הזה מייצרים זעזועים בשוק ההון, וככל שהמשבר נמשך תקופה ארוכה יותר, הזעזועים הופכים לירידות. ועם זאת, נוצרות גם הזדמנויות חדשות.

חשוב לזכור כי יציאה מהשוק תביא את המשקיע לאנחת רווחה מסוימת לזמן מה, אך כאשר השוק יחזור למומנטום חיובי, איתו תבוא העליה של הרצון להשקיע. המשקיעים לטווח ארוך צריכים להבין כי ירידה בשווקים(גם כאשר היא משמעותית) - היא טבעית ולא בהכרח פוגעת בטווח הארוך.

ההיסטוריה לימדה אותנו כי שוק ההון מתחיל להתאושש, גם כאשר החדשות עדיין רעות , לכן יש לנצל נכון את ההזדמנויות הללו. בחברתנו סבורים כי על מנת למנוע הפסדים שלא לצורך ולהקטין את התנודתיות, יש לשמור על תיק מגוון, פיזור רחב, ואי ביצוע פעולות המונעות מלחץ.