השקעות רובין הוד

השקעות רובין הוד

השקעות רובין הוד

שם לתהליכי השקעה פשוטים וזולים בשוק המסחר במניות, על שם יישומון (אפליקציה) עיקרית- Robinhood Markets, Inc שפותחה לשם כך, ומצויה בשימוש נרחב והולך .

העיקרון הבסיסי של יישומון-  מסחר ללא סיבוכים, וללא עמלות. יישומון עלה לאוויר בתחילה בגרסה בסיסית זו, כדי לבצע חדירה לשוק, ועם הזמן התחיל להציע גם שירותים בתשלום, שהם מקור ההכנסה שלו.

אבל, עיקר הפרסום והחדירה לשוק הייתה על בסיס העיקרון של פעולות פשוטות- וללא עמלות. מכאן גם שם יישומון- רובין הוד, כיוון שבהגדרת המטרה העיקרית שלה, ניצב הרעיון אותו מורד אנגלי בשריף ובאצילים העשירים שסביבו, שפעל לטובת ההמונים העניים בסביבות שנת 1200  ביער שרווד באנגליה. בין אם היה דמות אמיתית או רק אגדה עממית, העיקרון שנלקח מסיפורים אלו היה “לקחת את הכסף מהבנקים הגדולים והחזקים- ולהחזיר אותו למשקיעים הקטנים, ששמים את חסכונותיהם בחברות שבהן הם מאמינים”.

פעולות הסליקה והרכישה הבסיסיות, והחינמיות, הן במסחר פשוט- רכישת מניות בערך מלא. ניתן רק לקנות ולמכור מניות במספר שלם. אם לדוגמה מחיר מניה של אפל הינה 110 דולר, ניתן לקנות מניה אחת ב 110 דולר, שתי מניות ב- 220 דולר וכן הלאה.

למרות שהחברה צעירה יחסית (הוקמה באפריל 2013) היא כבר מוערכת בשווי של 8.6 מיליארד דולר, וסיימה רק לאחרונה שני  סבבי השקעות של מאות מיליוני דולרים, בהובלת חברת השקעות מהמובילות בעולם, Sequoia Capital. בהערכת שווי זו נלקחים בחשבון גם שירותים בתשלום, שיפורטו בהמשך. גם תקלות וטרגדיה המיוחסת להבנה לא נכונה של הנתונים המדווחים למשתמשים – נראה שפוגעים רק במעט בקצב הגדילה של החברה.

החברה הוקמה על עיקרון של חברה במבנה רזה, המזהה את הצורך ביצירת פרדיגמות חדשות בשוק המסחר במניות, אשר הגיעו בזמן מתאים לקהל יעד מסוים- בני 20-30, “מילניאליים”, המוכנים לאמץ גישות חדשות בתחום הפיננסי, ולא רק לתת לבנקאי לנהל להם את תיק ההשקעות, או לפעול על פי המלצותיו. אין בחברה יועצים כלכליים ויועצי השקעות, המושכים שכר של מיליוני ועשרות מיליוני דולרים בשנה. היישומון כולל, חוץ מאפשרות לביצוע פעולות מכירה וקניה, גם  קישורים לאתרים כלכליים, קישורים לסקירות כלכליות ומסחריות, והמשקיע בעצמו בוחר במה להשקיע.

הרקע להקמת החברה

החברה הוקמה באפריל 2013, על ידי ולדימיר טאנב (Vladimir Tenev) ובייג’ו באהט (Baiju Bhatt), שניהם חברים, בוגרי אוניברסיטת סטאנפורד, הראשון מתמטיקאי והשני מתמטיקאי ופיזיקאי, וכבר בעלי רקע בשוק הפיננסי של ניו-יורק. הם עסקו במסחר במניות עם תנועה ערה, והחליטו להקים פלטפורמה שתשנה את חוקי המסחר במניות. מכיוון שהכירו את זירת המסחר במניות, הם ידעו שלרכוש ולמכור מניות עולה “חלקי פני בודדים”, בעוד שהסוחר גובה על כך 5$ או 10$, ועוד דורש חשבון השקעות מינימלי של 500$ או 5000$. המודל שהציעו מאפשר גישה לכל אחד , לרכוש ולמכור מניות בחינם, בשימוש ויישומון פשוט.

כשנתיים לאחר ההקמה, כאשר יש להם כ-3 מיליון משתמשים, הוברר כי הגיל הממוצע של המשתמשים הינו 26, מתוכם כ- 50% מבצעים שימוש יומי ביישומון. כארבע שנים לאחר הקמתה, החברה כבר דיווחה על מסחר בהיקף של 30 מיליארד דולר. גם בתקופות של ירידות חדות בשוק המניות, כמו בתחילת 2020, היקף המסחר ביישומון המשיך במגמת עליה.

שירותים בתשלום והמשך צמיחה

כאמור, המסחר הבסיסי במניות “שלמות” הינו פשוט וחינמי, אך בהתאמה, ככל שגדל מספר המשתמשים באפליקציה, החברה מציעה שירותים נוספים – “רובין הוד גולד”- שירות פרימיום, אשר כבר עולה כסף. מי שמשלם, זכאי לשירותים כמו שעות מסחר מורחבות, בהן ניתן לקנות ולמכור מניות במחירים שמציגים את השינויים במחיר לאחר הסגירה, מינוף כוח קניה- השאלת כסף מרווחים הקיימים במניה אחת לרכישת מניות אחרות, שימוש בכספים עתידיים הצפויים להיכנס לחשבון, קבלת מניות עבור צירוף משתמשים חדשים, מסחר במטבעות קריפטו, פתיחת חשבונות הפקדה וחיסכון( בהמשך לקבלת אישור לשירותים בנקאיים, שהתקבל ביוני 2018) , מסחר בחלקי מניות( רכישת מניות בסכום , ולא לפי כמות)ועוד.

שירותים אלו, פרט להיותם מקור הכנסה לחברה, מושכים לשימוש ביישומון כבר משקיעים מקבוצות מוכרות יותר- משקיעים “מתוחכמים”, הבקיאים בטכניקות ומהלכים של מסחר במניות. 

ייתכן שהשניים לא הקימו את רובין הוד רק כדי כדי לחדור לתחום המסחר בני”ע ועוד מספר מכשירים פיננסיים. ייתכן והמטרה איננה רק להתחרות בברוקרים, הסוחרים בשוק המניות או במסחר מקוון בני”ע. שווי החברה, גיוסי ההון שבוצעו והתחזית לתזרים הכנסות והוצאות חיובי בשנים הבאות, מהווים הזדמנות להשפיע על תעשיית הפיננסיים כולה, במיגוון תחומי העשייה שלה.

קשיים וסיכונים- יחד עם השפעה על השוק

אמנם צמיחת החברה לא נעצרת, אבל את צמיחתה מלווים מספר כשלים שדווחו לציבור. ביקורת הועלתה על כך שהחברה לא מבטיחה ללקוחותיה את המחיר הטוב ביותר עבור הזמנת רכישת מניות, והיא אף נקנסה ב 1.25 מיליון דולר בשל כך בדצמבר 2019. ביולי 2019 התגלה כשל באיחסון מוצפן של סיסמאות הלקוחות, התגלה כשל טכני שאיפשר ללקוחות שירותי הפרימיום ללוות סכומים בלתי מוגבלים לביצוע עיסקאות, האתר היה חסום לשימוש , כנראה עקב תקלה טכנית שקשורה לכך שפברואר 2020 היה חודש עם 29 ימים, ותקלת זמינות נוספת היתה במהלך מרץ 2020.

אירוע שזכה לפרסום שלילי רב, החל מחודש יוני 2020, קשור להתאבדותו של הסטודנט בן ה- 20 אלכסנדר קירנס (Alexander E. Kearns) כנראה עקב חוב של כמעט שלשת רבעי מיליון דולר שהופיע בחשבון המסחר שלו בצורה זמנית, ונבע ככל הנראה מטעות טכנית לגבי עיסקאות שלא מומשו. המקרה עדיין בבירור, ובכל מקרה הציף את קולות המתנגדים לרעיון של פלטפורמת מסחר אישית ופשוטה, ללא מעורבות יועצים וגופי מסחר מסורתיים. הזמינות והקלות בה כל אחד יכול לסחור במניות, גם אם לא עבר הסבר בהבנת הסכומים והמהלכים המופיעים בחשבונו, וללא שגורם אנושי יסביר לו את משמעות התנועות, הינה טענה המועלה נגד הרעיון של יישומון זה.

בכל מקרה, היישומון שינה את הכללים המקובלים במסחר בני”ע. באוקטובר 2019, מספר חברות מסחר גדולות, כגון E-Trade, TD Ameritrade  ו- Charles Schwab הודיעו על הפסקת גביית דמי מסחר. התחרות שיצרה חברת “רובין הוד” היתה הסיבה לכך. אמנם צ’רלס שוואב הודיע שממילא זו היתה התוכנית ארוכת הטווח שלו, כיוון שהחברה נוסדה כחברת מסחר בעלויות מופחתות, ורק מדובר על הקדמת התוכניות, אך בכך בוצעה הכרה שאכן החברה משנה בפועל את כללי המשחק במסחר בני”ע.

סיכום

הרעיון מאחורי מסחר בשיטת רובין הוד הגיע בזמן הנכון, כטכנולוגיה חדשנית ומשבשת- משנה מוסכמות בסיסיות ומהותיות, בשוק המסחר במניות. כבר ביום הפתיחה לציבור, כאשר המוצר עוד לא היה מוכר, חיכו כחצי מיליון איש ברשימת המתנה, להיקלט כמשתמשים ביישומון ולהתחיל מסחר עצמאי ופשוט במניות.

ב-7 שנות קיומה החברה המשיכה לצמוח, עד לשווי של כמעט 9 מיליארד דולר, כולל בימי משברים כלכליים והאטה במשק, ואף התרחבה לאנגליה לפני כשנתיים.

חזון המייסדים, לא בהכרח גלוי כולו, וייתכן שמכוון לתעשיית הבנקאות כולה. בכל מקרה, עליהם לא לפגוע בדימוי שהוא מנוע הצמיחה העיקרי שלהם- “מורדים בשלטון”, לוחמי צדק שמציעים את שוק המניות בחינם ללקוחות, תוך מינוף ההצלחה למודל עם תזרים הכנסות חיובי, של שירותים בתשלום, פרסום ופלטפורמה לגופים בתחום הכלכלה והמסחר.

מאמרים נוספים

מסחר אלגוריתמי

מסחר אלגוריתמי – מדריך מקיף

תוכן עניינים מבוא למסחר אלגוריתמי מהו מסחר אלגוריתמי? מסחר אלגוריתמי הינו מסחר בשוק ההון העושה שימוש בתהליכים ממוחשבים על מנת לבצע פעולות מסחר שמתוכנתות מראש

קרא עוד »
Asset 7

חדשנות

"חדשנות היא לראות את מה שכולם רואים, אך לחשוב את מה שאף אחד לא חשב." אנו משתמשים בטכנולוגיה חדשנית העומדת בסטנדרטים הגבוהים ביותר בתעשייה.

Asset 6

פיזור

על מנת שנוכל לבנות את תיק השקעות האופטימלי עבורך, עלינו לפזר את ההשקעות בחוכמה ובכך אנו מגדרים את רמת הסיכון בצורה הטובה ביותר.

Asset 5

התאמה אישית

בניית תיק השקעות ייחודי ומותאם אישית ללקוח תוך התייחסות לצרכיו ומאפייניו האישיים, על מנת שנבין את רמת הסיכון המתאימה, במטרה לבנות את תיק ההשקעות האופטימלי ביותר.

Asset 3

ביטחון

אנו מקפידים על אכיפת כל הוראות החוק, ונפעל למען בניית מערכת יחסים המבוססת על שקיפות, כבוד הדדי ויושרה, ומבטיחים על שמירת האינטרסים של הלקוח.

יצירת קשר

הזמן הכי טוב לשתול עץ היה לפני 20 שנים, אבל הזמן הבא הכי טוב הוא ברגע זה ממש, צרו איתנו קשר ונצמח ביחד

ידע זה כוח

השקעות אלטרנטיביות

השקעות אלטרנטיביות בישראל – פירוט כל סוגי קרנות ההשקעה תוכן עניינים השקעות אלטרנטיביות השקעות אלטרנטיביות הינן מגמה של השנים האחרונות, להשקעות המשלבות מכשירים פיננסיים אלטרנטיביים

קרא עוד »

השקעות תושבי חוץ בישראל

השקעות תושבי חוץ בישראל בשנת 2019 ההשקעות הישירות של תושבי חוץ בישראל, הסתכמו ב-18.2 מיליארד דולר. היקף זה מגדיר  יציבות בסדר הגודל השנתי של ההשקעות

קרא עוד »

מדריך השקעה בקרנות סל

תוכן עניינים מדריך השקעות בקרנות סל רקע כללי קרן סל היא כלי השקעה שנוצר בעקבות הרפורמה בענף תעודות הסל אשר יצאה לפועל בתחילת אוקטובר 2018.

קרא עוד »
בימים קשים אלו של משבר עולמי ואי וודאות, נולדות הזדמנויות חדשות. מצבי משבר מהסוג הזה מייצרים זעזועים בשוק ההון, וככל שהמשבר נמשך תקופה ארוכה יותר, הזעזועים הופכים לירידות. ועם זאת, נוצרות גם הזדמנויות חדשות.

חשוב לזכור כי יציאה מהשוק תביא את המשקיע לאנחת רווחה מסוימת לזמן מה, אך כאשר השוק יחזור למומנטום חיובי, איתו תבוא העליה של הרצון להשקיע. המשקיעים לטווח ארוך צריכים להבין כי ירידה בשווקים(גם כאשר היא משמעותית) - היא טבעית ולא בהכרח פוגעת בטווח הארוך.

ההיסטוריה לימדה אותנו כי שוק ההון מתחיל להתאושש, גם כאשר החדשות עדיין רעות , לכן יש לנצל נכון את ההזדמנויות הללו. בחברתנו סבורים כי על מנת למנוע הפסדים שלא לצורך ולהקטין את התנודתיות, יש לשמור על תיק מגוון, פיזור רחב, ואי ביצוע פעולות המונעות מלחץ.